Jóga eszközök a gyakorláshoz

A jógagyakorlás során sok eszköz áll rendelkezésünkre. Fontos tisztában lennünk azzal, hogy milyen eszközök közül választhatunk, és hogy ezeknek mi a funkciója, miért jó használni őket. A Jógakörben az órákon részt vevőknek nem kell magukkal hozni ezeket, mert itt minden megtalálható. De az otthoni gyakorlás során már hasznos, ha a legfontosabb eszközöket beszerezzük. Mindenképpen érdemes tisztában lennünk azzal, miért és hogyan használjuk az eszközöket.


Jóga matrac

Jógázni valójában bárhol lehet, parkettán, járólapon, szőnyegen vagy akár a fűben. De ha állandó hőmérsékletre és stabil felületre vágysz a jógázás alatt, akkor nagyon jó szolgálatot tesz egy jógaszőnyeg.

Nem volt ez mindig így, a jógik természetes környezetben gyakoroltak, sokszor a szabadban, azt használták eszközül, ami adva volt, egy szőnyeget akár vagy magát a talajt. Azonban a jóga Európában és Amerikában való elterjedése a jógaszőnyeg használatát eredményezte.

Matracot ma már szinte minden jógaiskola használ. Mivel más-más fókusszal tanítják a jógát, vannak iskolák, ahol meditatívabb, lassú és viszonylag egyszerű gyakorlatokat végeznek, és vannak olyan iskolák, ahol sok mozgással, ugrásokkal, egymásba fűzik az ászanákat. Ennek megfelelően érdemes kiválasztani az ideális jógaszőnyeg is. A dinamikus Astanga jógához és a precíz Iyengar jógához is szükséges egy csúszásmentes jógaszőnyeg, amire odatapad a láb, elkerülve ezzel a sérüléseket. Egy jó matrac ugyanakkor kissé ruganyos is, hogy a húzó erőknek is ellenálljon és ne szakadjon el, ami egy-egy erőteljesebb lábmunka alatt éri a matracot.

Különböző vastagságban találunk matracokat. A 0,4 mm-es utazó jóga szőnyegektől az egészen nehéz, 7 mm-es vastagságú szőnyegekig lehet ma már választani. Utóbbit általában azok választják, akiknek van a lakásukban egy meghitt kis zug, ahol állandóan le van terítve a jógaszőnyeg, nem kell azt ide-oda pakolni.

Ha álló, ülő, és fordított testhelyzetű ászanákat is gyakorolsz, akkor válassz egy közép 4,5 mm vastagságú jógaszőnyeget, ami az álló ászanák végzése alatt sem túl puha, tudsz rajta egyensúlyozni is. De ha az ízületeid lenyomódnak a talajra pl. hanyattfekvő pózokban, akkor is kellő puhaságot ad még a testednek. Gondolj arra is, hogy félbe vagy négyrét hajtva jó szolgálatot tehet pl. gyertyapózban a váll és karok alá helyezve, tehát ne legyen túl merev, kemény a szőnyeged!

Nem érdemes a legolcsóbb PVC szőnyegek közül választanod, hiszen remélhetőleg éveken át gyakorolni fogsz. Egy hosszú élettartamú, természetes alapanyagú, kaucsuk vagy jutaszállal készült szőnyegbe megéri befektetned, amely ráadásul méreganyag, nehézfém, lágyítószer és akár festékanyag mentes is egyben.

Tégla

B.K.S. Iyengar mester által bevezetett jógatégla fából készült. Nevét a házak építésénél anno használt kiégetett agyag tégláról kapta. De ma már találkozhatsz merevebb habszivacs téglákkal is, ezek mérete nem megfelelő, nagyobbak az eredetinél és bár keménynek tűnnek a fával mégsem azonos a sűrűségük. Márpedig, ha fa téglával gyakorolsz, akkor az ászanák végzése alatt a csontozatodra hatsz és kevésbé kell az izmaiddal kitartanod egy-egy nehezebb ászanát.

Az erőlködés mentes gyakorlás fontos része a jógának, azaz maradj csendes kívül és belül egyaránt. Ha nem a megfelelő eszközökkel gyakorolsz, akkor befeszülhetsz a pózokba és nem érted majd miért vagy ideges, ahelyett, hogy kisimultan távozz az óráról.

Kérdezhetnéd azt is, hogy miért nem mindegy a mérete? Miért kell éppen ekkorának lennie? Ez az a méret, ami egy átlagos testalkatú emberi test arányaihoz pont illeszkedik. Állítva használva előrehajlásban alá lehet támasztani a tenyeret, fejedet. 2 darabbal fél gyertyában alá lehet támasztani a keresztcsontot. Ráfér egy átlagos méretű talp és oldalára állítva a gerinc alá is behelyezhető.

Heveder

A pamut heveder nem csúszik és nem vág, ezért érdemes az anyagára is figyelni! Ne vásárolj műanyag hevedert!

Európában a 4 cm-es változata terjedt el, de Iyengar egy keskenyebbet is használt, ami csak 2 cm-es széles. Mint a téglánál itt is fontos a vastagsága. A keskenyebbel inkább a csontokra, míg a szélesebbel a izmokra és szalagokra tudsz hatni.

Sokrétűen használhatod, a karok összekötésére pl. egy karemelésben, hogy megérezd mikor vannak nyújtva a karjaid. Ülésben ha előrehajolsz a talp alá teheted, ha nem éred el a lábadat; a boka köré teheted szintén a kar meghosszabbításaként híd helyzetben. Óra végi relaxáció alatt a szemedre simíthatod, hogy gyorsabban el tudj lazulni.

Blokk

A habszivacs blokkot a test alátámasztására használjuk. Rá tudunk ülni előrehajló ászanákban, ezzel megnyúlik és felfelé kiterjed a gerincünk, így könnyebben elérjük a lábunkat. Gyertya pózban használjuk a karok és a váll alá helyezve, hogy egy hosszabban kitartás alatt megvédjük a nyakunkat a nagyobb terheléstől,

Takaró

Gyapjúból készült, merevebb így stabil is egyben, amikor a test alá helyezzük. Összehajtogatva vagy akár hengerbe feltekerve is használjuk ülő ászanák alatt az ülőcsontok alá vagy a combok alá helyezve. Az gyakorlás végi relaxációnál jól esik behelyezni a fej alá, hogy a nyak és a torok is el tudjon engedni, így mélyebb lesz a relaxációd.

Különösen fontos ez azoknál, akiknek földön fekve hátra esik a fejük. A párnát sem véletlenül használjuk alváskor. Hátrabukó fejjel nagyon nehéz elaludni, az idegrendszer feszült marad és szaladgálnak benne a gondolatok.

Miért használunk eszközöket a jógagyarkolásban?

A nyugati világban a hatha jóga elterjedésében nagy szerepet töltött be B.K.S.Iyengar mester munkássága. Ő kezdett el különböző segédeszközöket bevonni a tanításába, amikor olyan beteg embereket vittek el hozzá, akik nem hogy állni, de még ülni sem tudtak. Fekve kezdte el őket belehelyezni különböző jótékony testtartásokba, és adott kezükbe jógaeszközöket, hogy az ászanákat tökéletesebben végre tudják hajtani, így segítve gyógyulásukat.

Iyengar kísérletezte ki mindazt a sokféle jóga eszközt, amely egy mélyebb megértéshez és az út “könnyebb végigjárásához” vezeti a gyakorlót. Így az Iyengar jóga módszert követő iskolában sokféle jóga eszközzel találkozhatsz, ami segíti a pontosabb kivitelezést, a hosszabb kitartást ill. bizonyos pózoknak a könnyebb felvételét. Jógatégla, heveder, habszivacs blokk, jógatakaró, jógaszék sőt még fali kötél is segíti a gyakorlót.

Az különböző jóga fajták eltérően viszonyulnak az eszközökhöz is. Az olyan tradicionális jógaiskolákban, ahol nem az ászanán van a hangsúly, nem használnak jóga eszközöket. Ilyen pl. a Himalája Jóga Tradició, a Satyananda Jóga vagy Sivananda Jóga. Ők az ülő meditációs gyakorlataikhoz használnak meditációs párnát vagy takarót.

Sok alkalmazott jógaórán, mint pl. a hatha jóga vagy a gerincjóga órákon is segítségül hívják a jóga hevedert és a fa téglát. Elérni a talajt, megfogni a lábfejet, kinyitni a mellkast sokaknak nagy kihívást és szinte elérhetetlen feladatot jelent. Egy hevederrel meghosszabbítani a kart, a tenyéret egy téglával alátámasztani- közel azonos hatást érhet el a az eszközök segítségével a gyakorló, mint akinek ezek a mozdulatok könnyen mennek.

Ne feledd! A jógaeszközök használatának célja, hogy az ászanák jótékony hatását minél jobban ki tudjuk aknázni.

Ez hajtotta a 18 éves Iyengar mestert is élete végéig: “ Pontosan fel akartam térképezni minden partvonalat, fel akartam mérni minden tenger mélységét, gyönyörű és ismeretlen szigetekre akartam bukkanni, és fel akartam jegyezni minden egyes veszedelmes, rejtőzködő zátonyt vagy árapály hullámot, amely az élet óceánján fenyeget minket. (…) Saját testem volt a laboratórium, ahol meggyőződhettem a jóga egészségre gyakorolt üdvös hatásairól, de már akkor láttam, hogy a fejemre és a szívemre nézve éppen annyi jótéteménnyel jár majd, mint a testemre nézve járt. El sem tudom mondani, mennyire hálás vagyok ezért a nagyszerű tudományért, amely megmentett és felemelt.”