↑ Return to Tudnivalók

Ászanák

A jóga gyakorlatokat különböző testtartások alkotják, ezeket ászanáknak (asana) nevezzük.

  • Goraksha Szamhita 84 létező ászanát említ, két ülő pózt név szerint (sziddhászana, padmászana).
  • Hatha Jóga Pradipika – 84 ászanát nevez meg, ebből négy ülőt tart fontosnak (sziddhászana, padmászana, bhadrasana, szimhászana)
  • Hatha Ratnavali – 52 ászana konkrét leírása nevekkel.
  • Gheranda Szamhita – Shiva 8.400.000 ászanát tanított, amelyből 84-et említ mint lényegeset

 

Krishnamacharya (1888-1989), aki a huszadik század legjelentősebb jógatanárait tanította, többek között B.K.S. Iyengart, Indra Devit. A tradicionális hindu tanokban és az ájurvédában is magasan képzett mester fogékony volt a modern idők elvárásaira. Kialakított az indiai fiatalság számára egy dinamikus ászana gyakorlási rendszert, ami ötvözve a hatha jógát, birkózást, modern nyugati torna elemeket, alapját képezi a mai vinyasa flow és power jógának.

Az ászanák fiziológiailag, energetikailag tökéletes testtartások. Gyakorlásuknak van tisztán érzékelhető fizikai hatásuk is, de a cél egy olyan belső átéléssel összekötött gyakorlás, amely során megismerjük a lélek az elme és a test kapcsolatát.

Az ászanák felkészítik a testet a magasabb rendű meditációra, lelki elmélyülésre. Az izom és csontrendszer folyamatos, kitartott hajlításán és feszítésén, illetve nyújtásán alapulnak.

„ A test nem válaszható el az elmétől, ahogy az elme sem választható el a lélektől. Senki sem tudja meghúzni közöttük a határvonalat.”  /B.K.S. Iyengar/

„Az ászana testtartást jelent, az egész test helyes tartásának művészetét fizikai, mentális és spirituális szempontból egyaránt.”

„Két aspektusa van, a póz felvétele, valamint az elmélyedés. Az elmélyedés során megvizsgáljuk, hogy a testnek és az elmének mely része működik, továbbá, hogy a test mely részét nem hatja át az elme. Arra törekszünk, hogy az elmét is egyenlő mértékben terjesszük ki mint a testet. Amiként a test összehúzódik vagy kiterjed, az értelem is összehúzódik vagy kiterjed, hogy ez által a test minden részét elérhesse. Amikor ez az érzékenység a testtel, az elmével és a lélekkel egyaránt kapcsolatban van, akkor a szemlélődés vagy meditáció állapotában vagyunk, melyet ászanának nevezünk.”

Ne az ászanát igazítsd a test szerkezetéhez, hanem formáld a testet az ászana kívánalmaihoz. Akkor az ászanában megjelenik a helyes fizikai, fiziológia, pszichológiai, intellektuális és spirituális tartalom.

Ha egy ászanát helyesen hajtunk végre akkor a test és elme közötti kettősségnek meg kell szűnnie, ahogy az elme és lélek közötti kettősségnek is.

Ha így hajtjuk végre az ászanákat, akkor egészségesen tartjuk a test sejtjeit, a fiziológiás test (pranajama-kósa) is egészséges lesz, és az elme a lélek felé fordul. Ez az ászanák hatása.

Úgy kell végre hajtani őket, hogy az elmét a testhez kötöttségtől a lélek fénye felé vezessék.”

Az ászanák gyakorlásakor csak akkor tudjuk teljes mértékben kiterjeszteni a testet, ha a légzésünket összehangoljuk a mozgással.

 

A gyakorlás szabályai, feltételei:

  • jama és nijama erkölcsi támasztékai nélkül pusztán tornagyakorlatok!
  • a gyakorlást mindig üres gyomorral kezdjük el, a gyakorlás előtt ne együnk legalább két órával utána is inkább csak igyunk további 1 óráig
  • legjobb időpont a gyakorlásra a kora reggel vagy a késő délután, este
  • a gyakorlás helye legyen tiszta, jó levegőjű, csendes, nyugodt, kellemes
  • az ászanák gyakorlása közben csak a testünk legyen aktív, agyunk legyen passzív, éber és figyelő
  • légzés kizárólag orron keresztül történjen, ne korlátozzuk a légzést ászanázás közben
  • ászanák befejezése után mindig relaxáljunk (szattvikus energiák)
  • mindegy melyik irányba kezdesz egy ászanát,de mindig csináld meg az ellenkező irányba is

 

Speciális előírások, amik előfordulhatnak:

  • nincs gyakorlás betegség idején, gyulladásos vagy lázas állapotban
  • ne végezzenek fordított testhelyzeteket akik: menstruálnak, retinaleválásban, gennyes fülfolyásban vagy kezeletlen magas vérnyomásban, nyaki porckorong sérvben, csigolya elcsúszásban szenvednek
  • terhesség esetén: csavarás, hasizom erősítést, erős hátrahajlításokat kerülni kell, elsőtrimeszter után hasonfekvéseket szintén, alsó bandhákat nem zárjuk és a fordított testhelyzetekt max. 10mp tartjuk,- kismama jóga
  • nagyobb műtétek, szülés esetén a kezelőorvos javaslata alapján kezdjék el a gyakorlást

 

 

Marjari -Macskapóz

Marjari jelentése macska. A jógik szoros kapcsolatban éltek az őket körülvevő természettel. Megfigyelték a velük együtt elő állatokat és tanultak tőlük. Köztudott, hogy a macska féléknek van a leghajlékonyabb gerincük az egész állatvilágban. A macska póz a házi kedvencek szorgalmas megfigyeléséből ered. (És ha már házi kedvenc akkor ne felejtsétek el megnézni hűséges barátotok, a …

View page »

Sirsasana – Fejenállás

Fejenállás a legteljesebb fordított testhelyzetű ászana. A fordított nehézségi erő elsősorban a fejet éri, és nem a nyakat. A vér súlya így leginkább a fejben, illetve a központi idegrendszerben érezteti hatását. Kivitelezése nem egyszerű, de nem kell hosszú idő a begyakorlásához. A fej és a kéz pontos elhelyezése igen fontos, mert a test súlyának nagy …

View page »

Szarvángasana – Gyertyaállás

Jelentése: Szarváng – Összes tag, egész test. A gyakorlat az egész testre jótékony hatással van, megfiatalítja, harmonizálja az egész testet, innen kapta nevét. Hatásai: fokozódik a pajzsmirigy és mellékpajzsmirigy vérellátása tápanyagellátása, hozzájárulva a megfelelő hormontermeléshez a fordított testhelyzetből fakadóan a vénás vér visszaáramlik a szívbe- visszerek esetén javasolt póz a nyaki és mellkasi keringésbe egészséges …

View page »