Ashtanga Vinyasa Jóga

Órarend

Az Ashtanga Vinyasza Jóga (Ashtanga Jóga)  a Hatha jóga egy dinamikusabb erőteljesebb formája, melyet Sri K. Pattabhi Jois tett népszerűvé.

6 szintje ismert és mindegyik szint (sorozat) más gyakorlatsorokat tartalmaz. A legismertebb és legtöbbet gyakorolt szint az 1. szint vagy 1. sorozat. A gyakorlás során egy speciális légzést alkalmazunk (ujjayi pranajáma) és a mozgást mindig légzésszinkronban végezzük. Az ászanákat „vinyasa”-val kötjük össze és a gyakorlás során végig ügyelünk a bandhákra (energia zárak), tekintetünket pedig meghatározott pontra fókuszáljuk (drishti).

 

ashtanga jógaVinyasa

A Vinyasa légzés ritmusára végzett mozgást jelent, amely így a statikus testhelyzetekből egy folytonos dinamikus áramlást képez. A légzés ritmusa diktálja a mozgást, és egy- egy mozdulat pontosan addig tart amekkora a be- vagy kilégzésünk hossza.

Sokszor a „vinyasa”-n, meghatározott sorrendben egymás után következő gyakorlatokat értünk, melyet két ászana közt végzünk.

Ujjayi Pranajama

Mély be és kilégzés melynek során szűkítjük a hangrést, nyújtjuk a levegőáramlás hosszát és engedjük, hogy a levegő hangot adjon ki a légzés során.

Bandhák

Energia zárak, zsilipek a testben. A belső energia, hő áramlását szabályozzák.

Az ashtanga gyakorlás során a mula- és uddyana- bandhákat alkalmazzuk.

A mula vagy másnéven gyökérzárat úgy hozzuk létre, hogy megfeszítjük, összehúzzuk  záróizmainkat (végbél és nemi szervek záróizmait).

Uddijana másnéven gyomorzár alkalmazása során a hasizmokat befelé és felfelé mozdítjuk.

 Drishti

A tekintet fókuszálást jelenti egy meghatározott pontra. Ez ászanánként külön